Openbaar vervoer in New York

Het openbaar vervoer van New York zal voor veel toeristen de snelste en goedkoopste manier zijn om de talloze bezienswaardigheden van de stad te bereiken.

Openbaar vervoer New York
Foto doorLife of Wu via Pexels

New York is een ontzettend grote stad en hoewel je je door de logische nummering van de straten eenvoudig zult kunnen oriënteren, zijn de afstanden alsnog te groot om alles te aflopen. Om telkens de taxi te nemen zul je echter diep in de portemonnee moeten tasten en bovendien zit het vaak tergend trage verkeer ook niet echt mee. Wat in dat geval overblijft is het openbaar vervoer en dan met name de metro. In veel gevallen vormt het namelijk zowel de goedkoopste als snelste methode om binnen New York van A naar B te geraken.

De ondergrondse metro

Met 468 stations kent de metro van New York meer plaatsen om op het netwerk van ondergrondse treinen te stappen dan waar dan ook ter wereld. Vrijwel elke toeristische attractie heeft wel een metrostation op loopafstand. Doordat een rit ook nog eens erg goedkoop is, vormt de metro dus een ideaal vervoersmiddel voor bezoekers aan de stad. Het is daarnaast echter ook een van de meest ingewikkelde metrosystemen ter wereld, die toch enige uitleg behoeft. Zo is er in tegenstelling tot in veel andere steden bijvoorbeeld geen sprake van een apart spoor voor elke lijn. In plaats daarvan liggen onder het wegdek van New York vele honderden kilometers aan rails waarover treinen verschillende routes rijden. De meeste lijnen delen hierdoor vaak trajecten met andere lijnen.

Met verschillende kleuren is geprobeerd het systeem wat begrijpelijker te maken. Zo hebben lijnen die binnen Manhattan hetzelfde traject delen allemaal dezelfde kleur. Denk bijvoorbeeld aan lijnen 1, 2 en 3 die allemaal rood zijn. Binnen het centrum delen deze lijnen dus hetzelfde spoor, terwijl ze daarbuiten allemaal een eigen weg gaan. In het centrum vervullen ze echter wel verschillende functies. Zo stop lijn 1 overal, maar zijn lijnen 2 en 3 sneltreinen die minder drukke stations overslaan. Het is dus belangrijk te kijken welke trein je instapt, want het is mogelijk dat de trein niet op jouw bestemming stopt of buiten het centrum een heel andere richting op gaat.

De groene lijnen 4, 5 en 6, de blauwe lijnen A, C en E, de oranje lijnen B, D, F en M en de felgele lijnen N, Q en R kennen een vergelijkbaar systeem. De enige uitzondering vormt lijn S, een korte lijn die telkens op een neer gaat tussen Times Square en treinstation Grand Central. Tevens zijn er nog een groot aantal lijnen in en naar de andere stadsdelen van New York. Afgezien van lijn Z van Downtown Manhattan naar het JFK International Airport, zijn deze voor toeristen echter minder interessant.

Openingstijden

In een stad zoals New York die nooit slaapt spreekt het natuurlijk voor zich dat de metro altijd geopend is. Wel is het aantal treinen tussen middernacht en zes uur ‘s ochtends minder frequent en zullen niet alle treinen op alle stations stoppen. Binnen de metrostations en in kiosken op straat zul je dan ook twee kaarten vinden. Één kaart met alle lijnen en stations, en een andere kaart voor de nachtelijke dienstregeling met daarop enkel de stations en lijnen die ‘s nachts in gebruik blijven. Boven de straat zul je bij de metrostations overigens ook gekleurde lampen aantreffen. Stations met een groene lamp zijn altijd open, terwijl die met een rode lamp ‘s nachts gesloten zijn.

Kosten en tickets

Om met de metro te kunnen zul je een kaartje moeten kopen, de zogeheten MetroCard. Wil je een enkele rit maken dan is de enige mogelijkheid een zogeheten SingleRide Ticket te halen bij een van de automaten in de stations. Het kaartje kost $2,75 ongeacht je bestemming. Veel handiger echter zijn de Pay-Per-Ride MetroCards, verkrijgbaar zowel bij de automaten als in talloze winkeltjes en kiosken op straat. Hierop staat een bepaald bedrag waar per rit telkens $2,25 van wordt afgeschreven. Het grote voordeel is dat deze kaarten oplaadbaar zijn en er tot vier mensen tegelijk gebruik van kunnen maken. Voor toeristen die vaak met de metro reizen zijn de Unlimited MetroCards waarmee je onbeperkt kunt reizen mogelijk ook de moeite waard. Deze hebben een geldigheid van 7 dagen voor $30 of van 30 dagen voor $112. Met minimaal twee ritten per dag ben je met deze kaart dus al goedkoper uit.

Bussen

Naast de metro is het binnen New York ook nog mogelijk de bus te nemen, waarbij bovengenoemde MetroCard een geldig betaalmiddel is naast contant geld. Elke rit kost $2,50, maar kom je net uit de metro en blijft de totale reistijd binnen de twee uur dan is de rit gratis. Toch zullen verreweg de meeste toeristen geen tot weinig gebruik maken van de ongeveer 300 buslijnen die de stad rijk is. In de eerste plaats komt de metro namelijk vrijwel overal. Een andere reden is dat niet alle bushaltes kaarten hebben van alle routes, waardoor het met de bus een stuk lastiger uitzoeken is hoe je van A naar B komt.

Toch kan een bus erg handig zijn voor als je naar een locatie wilt waar geen metrostation in de buurt is. Ook wanneer je eens meer van de stad wilt zien door bovengronds te reizen kunnen bussen een uitkomst bieden. Het is dan aan te raden van te voren een route uit te zoeken, bijvoorbeeld op het internet via Google Maps, zodat je weet waar je op welke lijn moet opstappen en afstappen.